Har räddat ett liv

Jag har alltid varit en som gillar och hjälpa där jag kan.
Jag har dock inte alltid kunnat, men nu kunde jag rädda ett liv på mindre än 5 minuter.
Eller i slutändan tog det lite längre men ja, själva donerandet tog 5 minuter.
 
Jag har registerat mig som donator i både blodgivning och som benmärgsdonator, kan inte stressa hur viktigt det är att man ger blod eller att sätta in sin benmärg i registret.
Man behöver blod i många olika situationer, i cancer, i operation, ja i allt nästan som drabbar många mer än man kan läsa om i tidningarna.
 
Bra att veta:
  • A kan ge blod till A och AB och ta emot blod från blodgrupp A och 0.
  • B kan ge blod till B och AB och ta emot blod från blodgrupp B och 0.
  • AB kan bara ge blod till AB men ta emot blod från alla blodgrupper.
  • 0 kan ge blod till alla blodgrupper men bara ta emot blod från sin egen blodgrupp.
 
Inte alls roligt att se men tyvärr så går blodet åt snabbare än de kommer in av frivilliga så jag uppmärksammar till alla mina vänner alltid när det är blodgivning att gå de som får donera. Det tar inte länge och du känner dig bra efteråt. 

 

 
Jag har inte alltid haft tid eller vetenskap när de varit blodgivning men nu får jag information direkt till telefonen när de kommer till min närhet. Förra gången de var här så vart jag tyvärr nekad p.g.a. borrelian jag hade i somras.
Men nu har jag varit på min 4e gång och det är alltid lika skönt att veta att man verkligen gör något att rädda någon i världen.
Frågeformulären tog mig endast någon minut och fylla i !
VARNING FÖR NÅL/BLOD
 
Min HB var på 135 så jag blev erbjuden järntabletter, inte alls illa värde men de ville att den skulle gå upp lite. Utfrågningen och själva fixande av att lägga nålen tog inte heller mer än någon minut, sedan 4 minuter att  rinna ner så mycket man får ge.

Lite saker man fick hem därifrån.
Inte på tal om att man fick mackor och juice att äta efteråt!
 
Nådde ut åt åtminstones 1 av mina vänner på första dagen och nu hoppas jag att jag når flera hundra bara för jag verkligen vill att det skall finnas blod när någon behöver!
Vem vet en dag kan det vara just DU som behöver.. Tänk på det.
 
 
 

Kommentarer:

1 Maria:

Jag har velat donera ett tag, men varje gång det varit nån kampanj (hinner ju glömma bort hela saken däremellan) så har det funnits något som hindrat mig från att donera - har varit sjuk eller krasslig, haft en ny partner etc... Och nu väger jag tydligen lite för lite för att donera också.. :O Fast BORDE ha gått upp nåt kg sen senast jag vägde mig tidigare i höst, så kanske det är ok med vikten nu, eller blir det om ett tag :)

Svar: Det är lätt att de kommer något i vägen tyvärr. Men värst är de för de som är homosexuella speciellt män. de får inte ha sex på 1 år inte ens med gammal partner utan att de blir nekade.. Tycker att de har samma rätt som oss att donera dör de har inte mer risk för smitta än oss med annan sexuell läggning.
Åsa

2 Maria:

Fast jag har för mig att HIV m.m. smittar aningens lättare via analt samlag (större risk för sprickor/småsår som smittan kan ta sig in i kroppen via) - om det nu sist och slutligen stämmer, kan ju vara ett påhitt i syfte att avskräcka människor.. Fast så har jag nu läst på ett antal ställen. Men oavsett så borde de ju verkligen inte behöva vänta längre än tiden som behövs för att eventuell smitta ska synas på tester, efter att man inlett ett nytt sexuellt förhållande - minns inte hur länge det var för HIV. Och håller man sig till en partner så kan man ju rimligtvis inte kunna bli smittad om man varit tillsammans i en längre tid och inte blivit smittad i början av förhållandet! Helt sjukt.

Vägde mig förresten idag, har inte gått upp något alls :( Så lär ta flera månader minst innan jag väger tillräckligt mycket för att få donera.. :( För jag går inte upp hur lätt som helst heller, får väl börja käka chips varje kväll..!!

Svar: Det men att de de som är kille i ett förhållande med en annan kille har större chans att få HIV kanske stämmer MEN sen tycker jag ju att de är fel om de verkligen sköter sig och inte har smitta att de sedan ska måste avstå 12 månader får sex när de gäller dem att ge blod.vi har tillräckligt med blodbrist i världen att de borde nog vilja att de som kan ge skall ge.
Men visst de är rädslan för smittat blod och de förstår jag.

De där med vikt har jag inte problem med, jag är en som bara behöver se på mat så går jag upp i vikt dessvärre :(
kämpa på så du med kan donera!
Åsa

Kommentera här: